|
Agresja
W psychologii społecznej definiuje się agresje jako:
"Zachowanie, którego świadomym celem jest
wyrządzenie komuś szkody, krzywdy". W tym nurcie
teoretycznym przyjmuje się, ze agresja jest
zachowaniem wyuczonym, nabytym. W myśl tej teorii
człowiek uczy się agresji tak jak każdego innego
zachowania - np. jeżdżenia na rowerze czy współpracy
z innymi. Opisane zostały trzy podstawowe mechanizmy
nabywania zachowań agresywnych: warunkowanie
klasyczne, warunkowanie instrumentalne,
naśladowanie. Zobacz też: teoria agresji wyuczonej.
Nie wszyscy zgadzają się jednak z definicją agresji,
przyjmowaną w psychologii społecznej. Niektórzy
badacze rozumieją agresję raczej jako wrodzony
popęd, a nie zachowanie. Tak rozumiana jest agresja
w teoriach psychologii głębi, np. w psychoanalizie i
teoriach pochodnych, psychologii ewolucyjnej oraz po
części w neuropsychologii. Wg badaczy z tego nurtu
agresja jest popędem wrodzonym, który działa
podobnie jak popęd seksualny: wraz z upływem czasu
dochodzi do kumulowania się napięcia popędowego,
które co pewien czas musi zostać rozładowane w
odpowiednim zachowaniu. Ludzie różnią się siłą
popędu (czytaj: częstością aktów agresywnych) oraz
dojrzałością mechanizmów, które przekładają siłę
popędu (impuls popędowy) na zachowanie - czyli
dojrzałością reakcji agresywnych. Badacze z tego
nurtu skupiają się na opisaniu rozwoju agresji w
ciągu życia oraz badaniu biologicznego podłoża
agresji (np. wpływu hormonów, genów, neurotransmiterów i innych czynników biologicznych
na zachowania agresywne).
|
|
Styczen
Luty
Marzec
Kwiecien
Maj
Czerwiec
Lipiec
Sierpien
Wrzesien
Pazdziernik
Listopad
Grudzien
|
|